"Dans i Romsdal" er en samarbeidsavtale mellom Molde med Gjemnes, Aukra og Hustadvika kulturskoler. Gjennom dette samarbeidet ønsker vi å utvikle og kvalitetssikre danseundervisning for barn, unge og voksne i Romsdalsregionen. Klikk inn på aktuell alder for å se våre danseklasser. Danseelever i Aukra, Hustadvika og Gjemnes kan også delta i danseklasser i Molde for å få større bredde i tilbud.

Dans 4.-5. trinn (vår 2020)

Klassisk
Klassisk ballett er grunnlaget for all scenisk dans, og i klassisktimen trener vi opp ferdigheter som vil komme til gode også i jazzdans og moderne. Timen består av mange øvelser som både er fartsfylte og som er langsomme og kontrollerte, alt for å utvikle dansen og musikaliteten hos elevene. En viktig ingrediens er også evnen til å selv tolke dans og derfor får elevene en del oppgaver de må løse selv eller i grupper.

Jazz
Jazzdans handler om rytmikk, musikalitet og eksplosivitet, store og små bevegelser samt samspill disse imellom. Disse jazzklassene er til for å utvikle styrke, koordinasjon og forståelse for jazzdansens ulike elementer som blant annet isolasjon, dynamikkforskjeller og raske temposkifter. Når elevene har bygd opp et godt nok grunnlag, begynner vi å utforske ulike jazzstiler.

Musikaldans
I musikaldanstimene lærer du danser og trinn basert på ulike musikaler. Dansestilen bygger hovedsakelig på jazzdansteknikk, og timene inneholder oppvarming, danseteknikk, trinnkombinasjoner og koreografi. Hovedfokuset på timen er uttrykk og stil - og selvfølgelig masse danseglede!

Hiphop
Hiphop blir brukt som betegnelse for en danseform som er utfordrende, morsom og litt røff, og hvor man danser til funk og rap-musikk. Hip hop inneholder elementer fra forskjellige dansestiler, som for eksempel jazzdans, funk og breakdance.
Hip hop-klassen er for 3.-5. trinn.
Klassen varer i 45 min.

Alle våre danseklasser er for både gutter og jenter.

OBS! Dersom du ønsker å melde deg på flere danseklasser, gjør du bare påmeldingsprosedyren på nytt.

Juniorkompani

Juniorkompani er et felles dansetilbud for ivrige danseelever fra 6.-8.trinn i Aukra, Hustadvika og Molde, nytt fra høsten 2023.
Juniorkompaniet ligger som valg under dans for
aldersgruppene 5.-6. trinn og 7.-8. trinn.

Molde dansekompani

Molde dansekompani er fordypningstilbud for dansere fra 14 år og oppover fra Molde, Hustadvika og Aukra kulturskoler. Dette er et tilbud for de elevene som viser særlige evner og interesse for å fordype seg i faget.

Les mer under dans for 7.trinn og oppover.