"Dans i Romsdal" er en samarbeidsavtale mellom Molde med Gjemnes, Aukra og Hustadvika kulturskoler. Gjennom dette samarbeidet ønsker vi å utvikle og kvalitetssikre danseundervisning for barn, unge og voksne i Romsdalsregionen. Klikk inn på aktuell alder for å se våre danseklasser. Danseelever i Aukra, Hustadvika og Gjemnes kan også delta i danseklasser i Molde for å få større bredde i tilbud.

Dans 7.-8. trinn

Alle våre danseklasser er for både jenter og gutter. Små justeringer av tidspunkt kan komme. Oppstart av grupper avhenger av nok påmeldte. OBS! Dersom du ønsker å melde deg på flere danseklasser, gjør du bare påmeldingsprosedyren på nytt.

Klassisk
For klassisk ballett 7.-8. trinn jobber vi med treningen av ballett-teknikken. Oppbygning av timen består av øvelser ved barren, over senter og gulv. Klassisk ballett gir et godt grunnlag for den grunnleggende teknikken, som er til fordel for andre dansesjangre som jazzdans og moderne/samtidsdans. Klassisk ballett trener opp styrke, fleksibilitet, teknikk, formidling og musikalitet. Klassisk ballett 7.-8. trinn blir tilpasset ut ifra gruppen sitt nivå, men tar i utgangspunktet å utfordre nivået fra Klassisk ballett 5.-6. trinn. Forkunnskaper kan være til fordel.

Klassisk / prepointe
Klassisk 7.-8.trinn/Pre-point er en klasse som kombinerer klassisk ballett og forberedelse til tåspiss. Vi følger oppbygning som i en vanlig ballettklasse med barre og senterøvelser. Vi har fokus på styrke, holdning og teknikk for en trygg overgang til pointe. Elevene må ha balletterfaring fra før, og timen bør kombineres med flere ballettklasser. Timen foregår uten tåspiss-sko.

Jazzdans
Jazzdansen er en mangfoldig sjanger som inneholder flere ulike jazzstiler, og har sitt utspring fra den afro-amerikanske dansen. Igjennom sin utvikling har jazzdansen blitt influert av blant annet klassisk ballett, hiphop og moderne/samtidsdans m.m.
Jazzdansen kjennetegnes som rytmisk, energisk, eksplosiv, musikalsk og dynamisk. Jazzdanstimen inneholder sammensatte øvelser som gir grunnlag for koordinasjon, grunnleggende teknikk, samt forståelse for jazzdansens elementer som isolasjon, dynamikkforskjeller og raske temposkifter. Oppbygningen av jazzdanstimen vil inneholde øvelser både i senter, diagonal og over gulv. Jazzdans 7.-8. trinn vil innføre grunnleggende teknikk, samt forståelse av hva jazzdans er.

Hiphop
Hiphop-klassen kan inneholde oppvarming, styrke, fleksibilitet, koreografi og lek. Man lærer grunnleggende trinn og koordinasjon som blir mer avansert jo høyere nivå du er på. Det danses til musikk fra hip hop-sjangeren og hitlister. Målet er at elevene skal lære seg grunnleggende teknikk og trinn i hip hop og samtidig få erfaring med ulike øvelser, gruppefølelse og innstudering av koreografi.

Samtidsdans
Samtidsdans er en nyere form og videreutvikling av den moderne dansen. Kjennetegnet på samtidsdans er flyt, gulv- og releasearbeid, bruk av tyngdekraft og naturlige bevegelseskvaliteter. Stilen utforsker også ulike metoder å danse på igjennom improvisasjon, og utvikle sitt eget uttrykk.

Musikaldans 5.-7.trinn
I Musikaldans får elevene lære danseteknikk og trinn som brukes i musikaler. Musikk til koreografi hentes fra Musikalenes verden, og vi legger vekt på danseglede, uttrykk og musikalitet. Ingen forkunnskaper kreves.

Styrke / stretch
Styrke og tøy er en time for deg som ønsker å fokusere på styrke og tøying. I første del av timen gjør vi øvelser som styrker kjernemuskulatur og som hjelper deg til å bli en sterkere danser. I andre del av timen fokuserer vi på uttøying og avspenning. Øvelsene er dynamiske, og vi bruker vår egen kropp som motstand. Timen varer i 60 min.

Dans i Romsdal - Juniorkompani for 6.-8.trinn
Gjennom samarbeidet "Dans i Romsdal" med Aukra og Hustadvika kulturskole starter vi høsten opp et felles Juniorkompani for ivrige danseelever fra 6.-8.trinn i disse 3 kommunene. Dette er et ledd i fordypningstilbudet vårt, og er for elever med ønske om å videreutvikle seg som danser, både teknisk og scenisk. Denne danseklassen er ikke bundet til en spesifikk sjanger/stil, og du kan søke uansett hvilken sjanger du danser i utgangspunktet.

Juniorkompaniet kommer til å jobbe med å skape danserisk materiale selv og sammen med andre, samt lære koreografier. Det vil også være opptredener og forestillinger, hvor én av disse vil være i samarbeid med de andre fordypningselevene ved kulturskolen (Kompaniet (dans), kunst, teater og musikk)
Det forventes at elevene prioriterer oppmøtene for å få best mulig kontinuitet i arbeidet.
For å delta i denne klassen, må du være danseelev på minst èn danseklasse i din hjemkommune. Undervisningen foregår primært ukentlig i Molde kulturskoles lokaler, men oppmøter og oppdrag i de andre kulturskolene kan også være aktuelt.
Klassen varer i 75 min.

Juniorkompani

Juniorkompani er et felles dansetilbud for ivrige danseelever fra 6.-8.trinn i Aukra, Hustadvika og Molde, nytt fra høsten 2023.
Juniorkompaniet ligger som valg under dans for
aldersgruppene 5.-6. trinn og 7.-8. trinn.

Molde dansekompani

Molde dansekompani er fordypningstilbud for dansere fra 14 år og oppover fra Molde, Hustadvika og Aukra kulturskoler. Dette er et tilbud for de elevene som viser særlige evner og interesse for å fordype seg i faget.

Les mer under dans for 7.trinn og oppover.