Kontrabass

Kontrabass er det største instrumentet i strykefamilien og brukes både i strykeorkester og i ulike bandsammenhenger.
På de ukentlige leksjonene lærer elevene spilleteknikk både gjennom gehør- og notebasert opplæring. Et bredt og allsidig repertoar er basis for opplæringen.
Velg mellom rytmisk opplæring (jazz/rock/beslektet) og klassisk opplæring (stryke-elever er normalt med i et av skolens strykeorkestre f.o.m. 2. spilleår.)

Kontrabass med bue spilles på samme måte som en cello, men er litt større og har en dypere klang.  Mange elever begynner derfor på cello og går over til kontrabass når de blir store nok.

Elever får leie instrument i opplæringsstørrelse av kulturskolen (prisliste). Det er mulig å få leie ett instrument hjem og bruke et tilsvarende instrument på kulturskolen slik at man ikke behøver å frakte instrumentet til og fra kulturskolen.

Det tilbys undervisning i kontrabass f.o.m. 5. klasse.
Alle kulturskolens instrumentaltilbud omfatter både individuell opplæring og samspill, normalt i 6 ukers sekvenser.