Dans fra 9.trinn

Alle våre danseklasser er for både jenter og gutter. Små justeringer av tidspunkt kan komme. Oppstart av grupper avhenger av nok påmeldte. OBS! Dersom du ønsker å melde deg på flere danseklasser, gjør du bare påmeldingsprosedyren på nytt.

Klassisk
I klassisk ballett jobber vi med å utvikle tekniske danseferdigheter, musikalitet, formidling, fleksibilitet, styrke og eleganse. Timen starter med grunnleggende tekniske øvelser ved barren, før vi jobber i senter og over gulvet. Vi danser stort sett til klassisk musikk. Klassisk ballett gir deg et sterkt teknisk grunnlag som kan komme deg til gode også i andre dansesjangre. Forkunnskaper kreves.

Klassisk og tåspiss fra 8.trinn og oppover (75 min)
Klassisk med tåspiss er en klasse hvor vi kombinerer klassisk ballett teknikk med tåspiss. Timen følger vanlig oppbygning med øvelser ved barren og i senter. Vi bruker tåspiss sko i første del av timen ved barren. Forkunnskaper kreves

Lyrisk/contemporary jazz
I jazzdans jobber man med dansetekniske ferdigheter, energi/eksplosivitet, dynamikk og musikalitet, styrke og fleksibilitet. Allsidighet er viktig og vi bruker mye forskjellig musikk, både gammel og ny. Jazzdans inneholder elementer fra andre dansesjangre som moderne og klassisk ballett, og man har i stor grad fokus på å formidle og underbygge musikken.

Showjazz
I jazzdans jobber man med dansetekniske ferdigheter, energi/eksplosivitet, dynamikk og musikalitet, styrke og fleksibilitet. Showjazz er en av mange stilartar som går under paraplyen jazzdans. En showjazzklasse er bygd opp på samme måte som en tradisjonell jazzklasse, men når det kommer til koreografiarbeid er det fokus på dans som har showfaktor, feks fra musikaler.

Funky jazz
Funky jazz er en fusjon mellom jazz og hiphop. Timen har hovedvekt på koreografi, hvor vi lærer hurtige og langsomme bevegelsesmønstre. Stil, musikalitet og energi er stikkord. Her vil elevene få utforske sin egen stil og utfordre sin generelle allsidighet i dans.
Denne klassen er for 7.-10. trinn.
Klassen varer i 60 min.

Samtidsdans
Samtidsdans er en nyere form og videreutvikling av den moderne dansen. Kjennetegnet på samtidsdans er flyt, gulv- og releasearbeid, bruk av tyngdekraft og naturlige bevegelseskvaliteter. Stilen utforsker også ulike metoder å danse på igjennom improvisasjon, og utvikle sitt eget uttrykk.

Moderne
Moderne dans er en veldig fri form for dansekunst med mange ulike uttrykksformer og stiler, derfor vil innholdet i en moderne klasse variere fra pedagog til pedagog. Men noen av de viktigste kjennetegnene i moderne dans er bruk av gulvet og tyngdekraft i motsetning til den klassiske ballettens ønske om å oppheve tyngdekraften. I tillegg jobber vi med flyt, dynamikk/dynamikkforskjeller og ulike bevegelseskvaliteter.
Klassen varer i 75 min.

Styrke / stretch
Styrke og tøy er en time for deg som ønsker å fokusere på styrke og tøying. I første del av timen gjør vi øvelser som styrker kjernemuskulatur og som hjelper deg til å bli en sterkere danser. I andre del av timen fokuserer vi på uttøying og avspenning. Øvelsene er dynamiske, og vi bruker vår egen kropp som motstand.
Timen varer i 60 min.

Fordypningstilbud - Molde Dansekompani
Kulturskolens fordypningstilbud kan gis til elever som viser særlige evner og interesse for våre fag. Opplæringen skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse slik at de kan utvikle seg som utøvere på et høyt nivå og ha mulighet for eventuell videre utdanning innen sitt fag.

Opptak til Molde Dansekompani baseres både på gjennomført audition, motivasjonsbrev, samt en vurdering av gruppesammensetning. Inntil 10 elever, minimum 14 år, kan få tilbudet. Elevene må i tillegg til timene med Kompaniet, trene minst to andre danseklasser pr uke. Audition blir holdt hvert år, og tidligere medlemmer i Kompaniet, må også gjennomføre audition.

Kompaniet skal i hovedsak forberede koreografier og forestillinger. En av forestillingene skal være i samarbeid med andre fordypningselever ved kulturskolen (musikk og teater). Danserne kommer til å jobbe med å lage danserisk materiale selv og sammen med andre, samt både skape og lære koreografier.

OBS: Man kan ikke søke seg til dette tilbudet direkte via våre søknadsskjema.  Informasjon om audition kommer direkte til elever i aktuell alder. Fordypningstilbudet vårt er også åpent for dansere fra våre samarbeidende kulturskoler i dans i Romsdal; Hustadvika kulturskole og Aukra kulturskole.