Bratsj

Bratsj spilles på samme måte som en fiolin, men er litt større og har en dypere klang.  Mange elever begynner derfor på fiolin og går over til bratsj når de blir store nok.

På de ukentlige leksjonene lærer elevene spilleteknikk både gjennom gehør- og notebasert opplæring. Et bredt og allsidig repertoar er basis for opplæringen.
Teori- / noteopplæringen tilpasses den enkeltes nivå og alder, og integreres i både instrumental- og samspillopplæringen.  Opplæringen er i utgangspunktet sjangeruavhengig og lærestoffet bestemmes normalt i samråd mellom elev og lærer.

Elever får leie instrument i opplæringsstørrelse av kulturskolen (prisliste).
Alle strykeelever er normalt med i et av skolens orkestre f.o.m. 2. spilleår.

Undervisning i bratsj gis fra 4. klasse, men elever kan begynne på fiolin allerede fra siste år i barnehagen.

Alle kulturskolens instrumentaltilbud omfatter både individuell opplæring og samspill, normalt i 6 ukers sekvenser.
Bratsj- og fiolinundervisning tilbys i Midsund, Batnfjord, Torvikbukt, Eidsvåg og i Molde sentrum