Instrumentalopplæring senior

Det er mange årsaker til at seniorer kan ønske seg instrumentalopplæring i Kulturskolen:

• det er sosialt
  • å lære noe nytt og/eller realisere noe du ofte har drømt om
  • ta opp tråden fra noe du en gang gjorde og/eller finslipe noe du har holdt på med hele livet
  • holde hjernen i trim
  • du tenker mye på hva musikk i seg selv kan gi
Vårt generelle fokus vil være på opplevelse og å kunne tilby en sosial møteplass og muligheter for å være skapende og å mestre.  Undervisningen vil i stor grad kunne tilpasses den enkeltes ønsker og behov.  Vi ønsker å åpne opp for ulike muligheter og man vil ha stor påvirkning på hva som skal stå på repertoaret/spillelista.

Kulturskolen har kompetanse på de fleste instrumenter og innenfor ulike sjangre, og kan tilby opplæring i sang, blås, gitar, stryk, slagverk, piano og alle instrument innenfor band.

Tilbudet organiseres som ukentlige møter der halvparten av ukene fylles med individuell undervisning, den øvrige halvparten av ukene samles elevene i ulike samspillsgrupper.  Mulighetene for samspill er mange; vokalgrupper, kammermusikk, firhendig pianospill, samspill på tvers av instrumenter, folkemusikkgruppe, band.....  Elevene blir satt sammen i grupper både basert på interesse, besetning og/eller nivå.

I de individuelle timene vil hovedfokus rette seg mot det å beherske instrumentet gjennom både utvikling av tekniske ferdigheter, forståelse av musikkens bestanddeler (rytme, melodi, harmoni) og funksjon.  I samspill handler det i tillegg om opplevelsen av å skape noe sammen; å bli et lag der man utfyller hverandre og bruker instrumentet til å oppnå og oppleve noe annet og større enn hver for seg.

I søknaden oppgis ønsket instrument i merknadsfeltet.