Teaterlek 2.-4.trinn

På teaterlek har vi fokus på trivsel, trygghet og samhandling. Gjennom drama- og teaterlek lærer elevene basisferdigheter innen bevegelse, kroppsspråk og stemmebruk, og hvordan man kan bruke fantasi, sansene, følelser, kroppen og stemmen for å lage teater.

Lek er en viktig læringsform i teater: både skuespillere og barn leker med tid, rom, roller og objekter. Både gjennom lek og teater kan man late som man er en annen på et annet sted i en annen tid.

På teaterlek skal vi lage teater sammen. Noen ganger finner eller lager vi et kort manus og andre ganger improviserer vi frem en historie. Elevmedvirkning og godt samspill i gruppa er viktig på dette alderstrinnet, så noen ganger velger vi heller å ha fokus på dette enn å lage større forestillinger.  Målet er at teatergruppa skal ha en visning i mars/april på kulturskolens teaterfestival, men formen og lengden er avhengig av gruppa og deres interesser og muligheter.
Forventninger til eleven:
  • Du liker å leke og være sammen med andre
  • Du liker å ta imot instruksjoner
  • Du tåler mange inntrykk på en gang (lyder, lys og bevegelse)
Det er ukentlig undervisning i gruppe.  Teaterlek er 1 times undervisning pr uke.